Waarom Amoferi?
In het midden van de 90-er jaren van de vorige eeuw, ontstond een nieuwe manier van communiceren: het electronisch verzenden van berichten. Compuserve was een van de ondernemingen die hierin voor de ‘gewone man’ voorop liep in het aanbieden van wat al gauw E-mail werd genoemd. Met alle voordelen die dit met zich meebracht, ontstond er voor mijzelf ook een nadeel: Een niet-zo-gangbare voornaam (Amo) werd door velen gelezen als een wat meer gangbare, waarbij de letter ‘m’ uit elkaar werd getrokken en gelezen werd als een ‘r’ en een ‘n’. Het werd dus: Arno. (Ziet u het verschil?)
Nu is dit nooit voor mij een trauma geworden, maar met een knipoog naar al die 17 miljoen Nederlanders die dit is overkomen of misschien ooit nog eens zullen overkomen, heb ik gezocht naar een bedrijfsnaam waarin mijn eigen naam in voorkwam. Bijkomend voordeel is dat de bedrijfsnaam dan ook nog eens bovenaan in een alfabetische lijst voorkomt. Tegelijk moest de naam ook iets zeggen over de filosofie en kwaliteit waarmee ik mijn werk doe. Na enig nadenken en zoeken is in de Griekse taal een mooie keuze gevonden.
De naam Amoferi is een lichte verbastering van het Griekse woord apofèri (αποφερει), dat staat voor Opbrengst of Rendement.